Kronologi över svenska flygplatsers historia

1909
På Ladugårdsgärde i Stockholm görs den första uppstigningen med flygmaskin i Sverige. Pilot är fransmannen Georges Legagneux. Året efter flyger förste svensk, Carl Cederström, på samma plats.

1910
Ljungbyhed börjar användas som flygfält.

Stockholm-Lindarängen under ILIS-utställningen 1931. Plan från ABA och Lufthansa skymtar. Foto i LFV:s arkiv.

Stockholm-Lindarängen under ILIS-utställningen 1931. Plan från ABA och Lufthansa skymtar. Foto i LFV:s arkiv. Klicka på bilden för att förstora den.

1921
Lindarängens sjöflyghamn i Stockholm etableras.

1923
Göteborg-Torslanda land- och sjöflygplats öppnas.

Malmö-Bulltofta flygfält öppnas.

1924
AB Aerotransport, ABA, startar utrikeslinjer från Lindarängen och Bulltofta.

1926
Svenska Flygvapnet bildas. Starten på anläggandet av ett tjugotal flygflottiljer och ett stort antal flygbaser. Många av vilka i framtiden kommer att användas civilt.

1934
Norrköping-Kungsängens flygplats öppnas.

1936
Stockholms stads kommunala flygplats Bromma invigs. Det är Europas första flygplats med asfalterade banor. Flygplatsen blir statlig 1947.

1942
Flygflottiljen F 21, Luleå-Kallax, öppnas. Från 1944 får flygplatsen användas för inrikesflyg.

Visbys flygplats öppnas.

1944
1944 års flygplatsutredning undersöker placering av ny storflygplats i stockholmsområdet. Placeringar som Skå-Edeby, Upplands Väsby, Jordbro och Grillby undersöks. Utredningen kommer fram till Halmsjön i Uppland som bästa placering.

Sundsvall och Härnösands gemensamma flygplats Midlanda öppnas.

Karlstad får flygtrafik.

1946
Scandinavian Airlines System, SAS, bildas för gemensam skandinavisk interkontinental trafik.

Kalmar flygplats med civila flygstationen, i slutet av 1950-talet Linjeflyg DC-3. Foto ur boken om Linjeflyg.

Kalmar flygplats med civila flygstationen, i slutet av 1950-talet Linjeflyg DC-3. Foto ur boken om Linjeflyg. Klicka på bilden för att förstora den.

1954
Banan vid Halmsjön öppnas men piloterna dömer ut banan, som överges för civil luftfart.

1957
Inrikesflygbolaget Linjeflyg AB bildas av SAS och Dagens Nyheter. Bolagets första egna destination blir Kalmar, där Linjeflyg får tillstånd att trafikera flygflottiljen.

1958
Flygflottiljerna i Östersund, Halmstad och Ronneby öppnas för inrikesflyg.

1959
Det första trafikjetplanet levereras till Sverige, SAS Sud-Aviation Caravelle för medeldistans.
Bana 1 invigs på Arlanda som 1960.

Arlanda öppnar för trafik. Stockholms interkontinentala jettrafik lokaliseras hit.

Kiruna civila flygplats öppnas.

Jönköping-Axamo flygplats invigs och övertar trafiken från Jönköpings gamla flygfält.

1961
Flygflottiljen i Ängelholm och militärfältet Everöd i Kristianstad öppnas för Linjeflyg.

Nya civila flygplatser invigs i Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik.

1962
Stockholm-Arlanda flygplats invigs och Stockholms reguljära utrikesflyg flyttas hit från Bromma.

Militärfältet Rommehed i Borlänge öppnas för trafikflyg.

1969
Eskilstuna får flygförbindelse med Stockholm, Norrköping, Jönköping och Malmö.

Lycksele får reguljärt taxiflyg.

SAS går över till jet på svenska inrikeslinjer.

1970
En flygplats byggs i Oskarshamn.

1971
Flygplatserna Gällivare-Malmberget och Gävle-Sandviken invigs. De får samtidigt reguljärflyg.

SAS sätter Boeing 747 ’jumbojet’ i trafik.

Svegs flygplats öppnas.

1972
Sturup invigs och ersätter Bulltofta som Malmös trafikflygplats.

1973
Linjeflyg introducerar jet på sitt linjenät.

1974
Trollhättan och Vilhelmina får flygtrafik.

Kramfors-Sollefteå flygplats, tidigare militärfält, invigs.

1975
Växjö-Kronoberg flygplats invigs.

Mora-Siljan flygplats invigs.

1977
Göteborg får storflygplats då Landvetter tar över Torslandas trafik.

1976
Flygflottiljen i Västerås får reguljärförbindelse med Köpenhamn.

1978
Örebro flygplats öppnas.

1979
Saabs privata flygplats i Linköping öppnas för civilt flyg.

Flottiljen i Söderhamn får civil trafik

1983
Linjeflygs trafik i Stockholm flyttar från Bromma till Arlanda. Linjer till Linköping, Karlskoga och senare Hagfors fortsätter att operera från Bromma.

1984
Nyköping/Oxelösund-Skavsta flygplats invigs.

Civila Trafikflyghögskolan öppnas på Ljungbyhed.

1985
Regionalflygplanet Saab 340 sätts i trafik. Högre komfort på flygplatser med lägre trafikintensitet.

Flygplatsen i Falköping öppnas.

1989
Skövde flygplats invigs och flygtrafik öppnas.

1991
svenskt utrikesflyg avregleras. Transwede öppnar trafik till London.

1992
svenskt inrikesflyg avregleras. Malmö Aviation startar trafik till bland annat Malmö, Göteborg och London City från Bromma som därmed återfår tungt trafikflyg.

Gothenburg City Airport tar plats på gamla flygflottiljen F 9.

Örebro får reguljär flygtrafik.

1993
Hagfors och Torsby får gemensam flygförbindelse med Arlanda.

Storuman får flygförbindelse.

1997
Lågprisflygbolaget Ryanair startar sin första linje i Sverige, från Skavsta till Stansted.

Karlstads nya flygplats invigs.

Hemavan får flygtrafik.

1999
En ny flygplats invigs i Pajala.

Arvidsjaur får flygtrafik.

2000
Lidköpings flygplats öppnas.

2007
Flygplatsutredningen föreslår en ny indelning av svenska flygplatser med linjetrafik.

2010
Enligt 2007 års Flygplatsutrednings förslag överförs Luftfartsverkets flygplatser i det statliga bolaget Swedavia, medan de icke-statliga flygplatserna med reguljärtrafik drivs i huvudsak av kommuner och regioner och i vissa fall av privata ägare.

2011
Svenska regionala flygplatsförbundet bildar Svenska regionala flygplatser AB och får till uppgift att företräda de icke-statliga flygplatsernas talan.