Ett fossilfritt flyg
Karlstad Airport var först i världen att erbjuda det. SAS har testat det. Nu börjar Braathens erbjuda det till resenärer. Fossilfritt bränsle. Kanske kan Sverige bli en ledande flygnation i omställningen mot ett helt klimatneutralt flygande.
En av våra regionala flygplatser, Karlstad Airport, är den första flygplatsen i världen med en stationär tankanläggning för bioflygbränsle. Förra veckan genomförde Braathens sin premiärflygning med bioflygbränsle, vilket också blev starten på ett nytt koncept där resenärer ska kunna välja att flyga på bioflygbränsle.
Braathers precis som andra börjar nu ansluta sig till den av Sky NRG skapade Fly Green Fund. Den ger företag och organisationer möjlighet att vara med och minska sin klimatpåverkan genom att kick-starta marknaden för flygningar med bioflygbränsle.
Samtidigt måste vi se detta ur ett globalt perspektiv. Sverige står för 1 promille av världens samlade utsläpp. Av den promillen utgör inrikesflyget 0,9 procent och det är kring detta som mycket av den svenska debatten kretsar, men också förslagen om en nationell flygskatt. Föreningen Svenskt Flyg har tagit fram en 60 sekunders film om flygets klimatpåverkan. Se den:
http://www.svensktflyg.se/filmer/60-sekunder-om-flyg-och-miljo/
Våra regionala flygplatser blir allt grönare. Fler går över till att låta markfordonen rulla på EcoParBio, ett fossilfritt alternativ till diesel och flera flygplatser överväger nu likt Karlstad, att erbjuda bioflygbränsle. Här är det viktigt att investeringar också stöttas av politiska incitament. I stället för att införa en flygskatt bör Sverige satsa på fossilfria flygbränslen. En flygskatt tar inte bort utsläppen men det gör ett fossilfritt bränsle. Införs en flygskatt, har vi kanske inte råd i att investera i fossilfria pumpanläggningar.
Under Almedalsveckan kommer vi att visa upp exempel på våra fossilfria satsningar. Håll utskick efter oss under namnet: