Svenska Regionala Flygplatser
Senaste nytt De regionala flygplatsernas utsatta situation Varför har de regionala flygplatserna en så utsatt situation ?
I dagens avsnitt intervjuas Ulrika Appelberg ,
SKR om varför just de regionala flygplatserna är så utsatta men också vad man göra åt problemen .
Medverkar gör också Anders Mjöberg för Dalaflyget i Mora och Borlänge ,
samt Mikael Smedberg för Örebro Airport .
Projektet Grön flygplats Flygkanalen är tillbaka med tre avsnitt nu innan semestern och sedan hela hösten .
Första avsnittet handlade om hur pandemin stängt ned nästan allt flygande .
Det andra avsnittet handlar om våra regionala flygplatsers klimatarbete inom ramen för projektet Grön Flygplats .
Hur ska flyget komma tillbaka efter pandemin? Flyget har drabbats enormt hårt av pandemin .
Vad krävs för att flyget ska återhämta sig ?
Gäster är Dag Waldenström ,
Svenskt Flyg samt Camilla Lejon ,
Linköping City Airport och Anna Råhnängen ,
Trollhättan -
Vänersborgs flygplats .
78 procent röstade för att behålla Västerås flygplats Hela 7
8
,
2
procent röstade för att behålla flygplatsen när västeråsarna hade folkomröstning i frågan .
Det är en tydlig signal med ett stark folkligt stöd .
Något som smittar av sig till medborgare i andra flygplatskommuner .
Flygplatsfrågan har varit en flitigt debatterad fråga i Västerås under många år .
Kanske mer än någon annanstans ute i landet .
Den [
&
hellip ;
]
Bromma flygplats kan drivas vidare i privat regi Det privata Bromma Airport Group vill ta över Bromma flygplats .
Det skapar förutsättningar för att rädda kvar många svenska inrikeslinjer Bromma är viktig för hela landets tillgänglighet .
Vi välkomnar det privata initiativet som vill ta över driften av flygplatsen om inte staten vill .
Vi delar uppfattningen att Bromma kan drivas både lönsamt ,
långsiktigt och med [
&
hellip ;
]
Varför det behövs en ny flygpolitik Krisen för flyget får återverkningar på hela samhället .
Vi har listat 1
0
områden som kräver stora och långsiktiga åtgärder .
Dessutom finns det bland riksdagens partier en mycket bred politisk samsyn för att främja flyget .
Men innebär det att det också kan blir politiska beslut ?
Effekterna av pandemin är av historiska proportioner .
Effekterna för flyget är [
&
hellip ;
]
Varför får bara vissa flyglinjer stöd? För att flyget ska komma igång efter krisen behövs också nya sätt att starta upp flyglinjer .
Vissa linjer till Norrland fick temporärt stöd .
Men nu behövs stöd för att få igång linjer i hela Sverige .
Pandemin har i det närmaste ställt allt flyg på marken .
Nu börjar vi se enskilda linjer komma igång igen .
Men [
&
hellip ;
]
Varför får bara vissa leverantörer av flygtrafikledning stöd? Likt flygbolag och flygplatser drabbas aktörerna som säkerställer flygtrafikledning också av krisen .
Nu kompenserar regeringen statliga LFV men inte övriga aktörer .
Detta samtidigt som regeringen tackar nej till ett lån från den europeiska organisation för flygtrafikledning ,
Eurocontrol .
Till följd av pandemin har flygets aktörer drabbats väldigt hårt .
Stödpaket har också aviserats men bara till vissa .
[
&
hellip ;
]
Varför inte fler beredskapsflygplatser? Alla regionala flygplatser utför en rad olika stödinsatser till samhället .
Nu finns ett förslag att öka antalet Beredskapsflygplatser men inte till att omfatta alla de som utför viktiga uppdrag idag .
Sveriges regionala flygplatser (
SRF )
har nästan alla flygförbindelser till Stockholm eller till utländska destinationer .
De skapar tillgänglighet för medborgare och för företag i hela landet .
[
&
hellip ;
]
Varför får bara vissa flygplatser stöd? Regeringen ger 1
0
0
miljoner i stöd till landets regionala flygplatser –
men bara till vissa .
2
2
av 3
2
flygplatser får stöd .
Övriga får ingenting trots de också är drabbade av pandemin .
Till följd av pandemin har flyget i princip upphört .
Det har drabbat Sveriges regionala flygplatser (
SRF )
oerhört hårt .
I det närmaste alla intäkter har [
&
hellip ;
]