Historiskt beslut för de regionala flygplatserna
Regeringen satsar på flyget och ökar stödet till de regionala flygplatserna med 318 miljoner kr till sammanlagt 528 miljoner kr. Dessutom ökar man stödet till beredskapsflygplatserna.
Detta är ett historiskt beslut. Satsningen innebär att regeringen i det närmaste säkrar framtiden för nästan alla de regionala flygplatserna.
Vi har mer än i ett årtionde kämpat för att statens anslag för stöd till de regionala flygplatserna ska höjas då vi inte haft samma villkor som de statliga flygplatserna. Det talas ofta om våra underskott och att vi inte går med vinst. De definitionerna leder tanken fel. Men vad som glöms bort är följande.
Sverige har ett system där de stora flygplatserna som har förutsättningar att själva gå med ”vinst”, likt Arlanda, ägs av staten. Detta medan små flygplatser som inte har förutsättningar att själva gå med ”vinst”, oftast drivs av kommuner eller regioner.
Men sällan återges att, i det närmaste, samtliga av våra flygplatser medverkar till flygningar in till statens flygplats, Arlanda vilket skapar vinster för det statliga flygplatsbolaget Swedavia. Men de regionala flygplatserna har aldrig fått ta del av dessa vinster.
Staten tar nu huvudansvaret
När nu staten ökar stödet till våra flygplatser, rättar man till denna stora ojämlikhet. Med beslutet kommer staten ansvara för huvuddelen av finansieringen för våra flygplatser. Det är historiskt och säkrar också möjligheten att fortsätta med att upprätthålla en tillgänglighet i hela landet och säkerställa det samhällsnyttiga flyget.
Ett ökat stöd har också varit viktigt att få på plats. Året innan pandemin var de samlade underskotten för de regionala flygplatserna 544 miljoner kr. I fjol 2024 var dessa underskott 690 miljoner kr och för i år tror vi underskotten kommer bli mer än 800 miljoner kr. Det utsatta läget har gjort att ägare för några av flygplatserna övervägt nedläggning. Därför är regeringens satsning nu så oerhört betydelsefull.
Varför har då underskotten ökat? Det är en kombination av saker. De ständigt ökade kraven på säkerhet innebär investeringar i avancerade säkerhetsutrustningar och mer bevakning. Även det ökade miljöarbetet har skapar kostnader. En stor faktor är också det minskade flygandet till följd av pandemin. Flygbolagen har kommit tillbaka på större linjer där det finns mer efterfrågan. Men på mindre linjer är intjäningsmarginalen mindre för flygbolagen vilket gör att de är mer försiktiga att starta upp mindre flyglinjer. Vilket speciellt drabbat just våra mindre flygplatser. Det är till och med flera flygplatser som inte fått tillbaka flyglinjer sedan pandemin. Sammantaget har detta ökat kostnaderna för flygplatserna.
Med regeringens kraftiga förstärkning kan nu flygplatserna och dess ägare i stället koncentrera arbetet på ökad tillgänglighet, fortsätt omställning och bistå det samhällsnyttiga flyget som ambulansflyg eller stöd till Försvarsmakten.
Ökad beredskapsersättning
Regeringen kommer nu också utöka ramen för ersättning till beredskapsflygplatserna. Det blir en ökning från 70 till 133 miljoner kr per år. Även detta är välkommet. Dagens ersättningsnivåer motsvarar inte de verkliga kostnaderna som flygplatserna har för beredskap och öppethållande.
Kvar finns dock flera andra problemområden för de regionala flygplatserna. Flygplatser som inte har upphandlad flygtrafik, är beredskapsflygplatser eller har varaktig inrikes reguljärtrafik, är inte heller berättigade till det nu ökade driftstödet.
Det är till och med så att flygplatser som lever upp till dessa kriterier ändå inte får ersättning, på grund av EU-regelverk. Lite tillspetsat kan man säga att EU har mer makt över svenska flygplatser än vi själva.
Alla flygplatser bör behandlas lika
Det gör att vi har flygplatser som utför samma trafik och ger samma stöd till samhället men där de flesta får statligt stöd men vissa inget alls. Till detta råder en osäkerhet om vem som ytterst ansvarar för ett robust luftfartssystem i Sverige. I det starkt försämrade omvärldsläget behöver vi se över hur radarförbindelser och andra tekniska system inom luftfarten ägs och drivs. Idag saknas ett sammanhållet och genomtänkt system för detta.
Vi uppfattar att det är därför regeringen tillsatt den statliga flygplatsutredningen (SOU 2025:55) som ska ta sig an dessa övriga knäckfrågor. Utredningen leds av Anders Flanking och den ska se över finansiering och ägarskap för hela det svenska flygplatssystemet på lång sikt. Vi har redan tagit upp dessa kvarstående problem till utredaren.
Vi upplever att regeringen verkligen förstår problemen och vi hoppas att Sverige snart får ett varaktigt och stabilt flygplatssystem där alla flygplatser behandlas lika och fortsatt kan skapa tillgänglighet, hållbarhet och säkerhet. För alla medborgare, i hela landet.
Med dessa ord vill jag tillönska våra medlemsflygplatser ett stort grattis till ett välförtjänt tillskott och fortsatt lycka till! Den stora dagen till ära, passa även på att titta på våra hemsidor som fått nytt innehåll och ny design.
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser
För mer information och kontakt:
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser
070-6198877
peter.larsson@flygplatser.se
