Våra frågor
Flyget är på stark frammarsch i stora delar av vår omvärld trots tillfälliga nedgångar som under pandemin. Samtidigt har läget för det svenska flyget försämrats.
Jämfört med omvärlden minskar flygandet i Sverige. Detta gäller speciellt inrikesflyget där ett högt kostnadsläge, nya resebeteenden efter pandemin men också en utbredd flygskam har haft stor inverkan. För att svenskt inrikesflyg och svenska regionala flygplatser ska överleva behöver inrikesresandet öka eftersom ett minskade flygandet får stora konsekvenser för våra regionala flygplatser med stora underskott som följd.
För de svenska flygplatserna är situationen uppdelad. Svenska staten har valt att behålla och bolagisera de stora flygplatserna som främst finns i storstadsområdena. Här finns hög omsättning och därmed hög grad av lönsamhet. De statliga flygplatserna gör också vinster. Samtidigt är det oftast kommunerna som äger de mindre icke-statliga flygplatserna. De finns i hela landet och är oerhört viktiga för kommunerna och regionernas tillgänglighet, tillväxt och beredskap, men har inte alls samma omsättning och har därför mycket svårt att gå med vinst.
Redan hårt pressade flygbolag ser mer lönsamhet på linjer mellan storstäder eller från så kallade nav-flygplatser som Arlanda eller Bromma. Det blir svårt för flygbolag att trafikera små destinationer. Det slår därför speciellt mot inrikesflyget och allra mest mot våra regionala flygplatser som har svårt att skapa egna konkurrensfördelar. Detta riskerar att göra så att stora delar av Sverige går miste om tillväxten och den ökande besöksnäring som flyget bidrar till. Svenskt flyg riskerar att endast koncentreras till storstäderna.
Svenska regionala flygplatser AB (SRF) företräder och driver de icke-statliga flygplatsernas frågor. SRF driver därför frågor gentemot statsmakterna men arbetar också aktivt med att samarbete med olika myndigheter, organisationer och aktörer för ökad regional tillväxt, besöksnäring och glesbygdsfrågor. SRF har genom påverkan till regeringen lyckats få till stånd en Flygplatsutredning och 2023 redovisade regeringen ”Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet”. Succesivt genomförs delar av utredningens förslag samtidigt som flygbranschen är och har varit i ett utsatt läge under lång tid.
Viktigast för SRF är att flygplatsernas långsiktiga finansiering säkras. Att säkerställa en statlig finansiering som motsvarar 75 procent av underskotten för de regionala flygplatserna skulle motsvara en ökning från blott ca 3 promille till ca 4 promille av infrastrukturanslaget men bidra till att säkra landets tillgänglighet.
SRF vill bidra genom att införliva transportslagsneutrala resepolicys hos medlemsflygplatsernas ägare så att alla flygresor sker med hållbara flygbränslen. Det krävs även ett samlat nationellt grepp där våra egna flygplatsägare, kommuner, regioner och andra offentliga aktörer samt näringslivet går före och köper hållbart flygbränsle för sina resor.
SRF menar också att alla svenska flygplatser bör förordnas som beredskapsflygplatser vilket även skulle bidra till en högre nationell säkerhet i ett utsatt geopolitiskt läge. Sverige behöver också en tydlig statlig styrning och ett nationellt huvudansvar för kritisk flyginfrastruktur inom områden som kommunikation, navigation samt radarövervakning.
SRF menar att Sverige behöver en sammanhållen och långsiktig flyg- och transportpolitik som bejakar mervärdet av de icke-statliga flygplatsernas betydelse för regional tillväxt, säkerhet och besöksnäring och att hela Sverige ska leva.