Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget. Nämligen när kritiker ifrågasätter ett ökat flygande. Ett ökat flygande behövs men det behöver ske med fossilfritt biobränsle.
Igår var det dags igen. SVT uppmärksammade på nytt flygets utsatthet och inte minst våra flygplatsers utsatta läge. Infrastrukturminister Andreas Carlson betonade betydelsen att vi börjar flyga igen men att vi gör det med biobränsle. Det uttalandet kritiserades av Naturskyddsföreningen och av en forskare vid Lunds universitet.
Det framgick inte riktigt om kritikerna var införstådda med fakta, varför inslaget blev missvisande. Fakta är följande:
- Flyget minskar på ett oroväckande sätt. Det gör det svårt för flygbolag att trafikera små destinationer. Det slår därför speciellt mot inrikesflyget och allra mest mot våra regionala flygplatser.
- Det minskade flygandet är i det närmaste en svensk företeelse. Vi ser inte detta i våra grannländer. Den enda jämförbara faktorn vi kan se som orsak är flygskammen. Den finns inte alls på samma sätt i våra grannländer.
- Det minskade flygandet får stora konsekvenser för våra regionala flygplatser med stora underskott som följd. Sverige har valt att staten driver de större flygplatserna som har förutsättningar att gå med vinst. Sedan får oftast kommuner driva de mindre flygplatserna som inte har förutsättningar att gå med vinst.
- Om enskilda flygplatskommuner inte orkar driva sina flygplatser får det inte bara konsekvenser för förlorade flyglinjer, då äventyras också företagsetableringar liksom det samhällsnyttiga flyget som ambulansflygningar, brandspaning och Försvarsmaktens möjligheter att verka.
- Branschen och inte minst vi själva uppmanar nu alla att vi måste börja flyga igen.
- Vi manar också alla att köpa till biobränsle i den egna flygningen. Då kan vi både öka flygandet och minska utsläppen.
- Just nu kostar biobränsle mer än traditionellt flygbränsle. Likaså är andelen inblandat biobränsle i dagens flygningar väldigt lågt.
- Tillgången på biobränsle är också låg. Det behöver tillverkas mer biobränsle om alla ska kunna köpa till det för den egna resan.
- Det finns en begränsning idag att man endast får flyga på 50% inblandning av biobränsle.
- Den gränsen kommer sannolikt försvinna då det har visat sig att det inte finns några störningar eller problem med att flyga med biobränsle.
- Skulle allt fler börja köpa till biobränsle kommer det ändå ta tid att få upp volymerna med köpt biobränsle. Men det skulle öka efterfrågan och med mer produktion hade det blivit lönsamt att öka tillverkningen.
- För att verkligen få igång denna förändring måste det offentliga gå före. Alla myndigheter och offentliganställda behöver köpa till biobränsle för den egna tjänsteresan.
- Även våra egna flygplatsägare, kommuner och regioner måste gå före och köpa biobränsle för den egna tjänsteresan.
- Då måste man ändra sina resepolicys, som ofta avråder eller förbjuder flygresor i tjänsten.
- Flera flygplatskommuner har insett det går ha en miljövänlig resepolicy där flygresenären också köper till biobränsle i den egna resan.
- Skulle alla köpa till biobränsle skulle också flygresorna bli fossilfria.
- Om vi inte flyger mer, kommer nedgången att fortsätta och till slut kommer enskilda flygplatser att tvingas läggas ned.
- Då drabbas inte bara flygplatsen, utan näringslivet, tillgängligheten, stödet till samhället, ambulansflyget och stödet till Försvarsmakten.
- Om vi i stället börjar flyga igen, så kan vi ha kvar vår tillgänglighet och vårt stöd till samhället.
- Men när vi börjar flyga igen, då ska vi flyga med biobränsle.
Detta är lika enkelt som fantastiskt. Det var om detta som inslaget i SVT skulle handlat om men som inte riktigt kom fram.
Alltså. Flyg mera! Men flyg med biobränsle!
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser
För mer information och kontakt:
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser
070-6198877
peter.larsson@flygplatser.se
www.flygplatser.se