Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir också fyra orter utan flygförbindelser och fler riskerar försvinna. Men det finns sätt att rädda det svenska inrikesflyget. Lösningen stavas biobränsle.
Igår lämnade BRA beskedet att de ska sluta flyga på Bromma och i stället bli en underleverantör till SAS. Efter årsskiftet börjar de flyga för SAS på Arlanda. Med det beskedet blev det igen ett stort fokus på Brommas framtid. Kan flygplatsen nu läggas ned? Den frågan är förstås viktig men det de flesta igår missade var att beskedet också innebär att flyglinjer till fyra av våra flygplatser riskerar att helt försvinna.
Efter årsskiftet avvecklar BRA i princip hela sitt linjenät till alla våra regionala flygplatser även om några återuppstår. Idag opererar både SAS och BRA på Ängelholm. Där fortsätter man flyga men Växjö, Kristianstad, Halmstad och Kalmar blir utan linjer. Även om SAS uppger att det finns en möjlighet att man kommer tillbaka på Halmstad och Kalmar. Likaså säsongsflygningarna till Sälen försvinner utan något besked om förlängning.
För oss men förstås för en massa resenärer och företag är detta ett allvarligare besked än att Bromma töms på flygningar. Stockholm töms inte på flygningar. De flyttar från Bromma till Arlanda.
Att BRA och SAS startar detta samarbete är säkert ett nödvändigt steg för de två flygbolagen. Båda har precis kommit ur rekonstruktioner för konkursskydd och behöver göra allt för att skapa intäkter. På en utsatt svensk flygmarknad blir det nya samarbetet bra för SAS och BRA men inte för våra medlemsflygplatser.
Branschen har varit i ett utsatt läge under lång tid. Återhämtningen efter pandemin har gått mycket långsammare i Sverige än i andra länder. Dessutom avstannar nu återhämtningen och på de flesta destinationer minskar också flygandet. Med ett minskat flygande blir det tufft för flygbolagen att upprätthålla linjer. På stora destinationer går det fortfarande att få lönsamhet. Med stora flygplan är det där lättare få lönsamhet men på små linjer med mindre flygplan blir svårt att få lönsamhet. Det är precis det vi nu ser när BRA lämnar mindre linjer och koncentrerar sig att flyga på större linjer för SAS.
Flygskammen har nu fått ett pris
Varför ser det ut så här just i Sverige? Flygbolagen har ungefär samma kostnader som sina konkurrenter i omvärlden. En slopad flygskatt kommer också på marginalen förbättra förutsättningarna. Men det går bara att hitta en enda faktor som gör att vi skiljer ut oss så mycket från omvärlden just nu. Det är flygskammen. Den har nu etablerat sig och vi ser priset för den. Nedlagda linjer med konsekvenser för tillgänglighet och tillväxt men också risk att samhällsnyttiga flygtransporter försvinner om flygplatser skulle behöva läggas ned.
Flygskammen har fått många resenärer tro att endast ställda flygningar kan minska flygets utsläpp. Att man kan medverka till att flyga fossilfritt, är det få som känner till. Likaså tillämpar många företag och myndigheter resepolicys som förbjuder de anställda att flyga. Vi har till och med ägarkommuner till flygplatser som förbjuder sina egna medarbetare att flyga från sina egna flygplatser!
Fortsätter denna utveckling har vi snart inte kvar några flygbolag eller flygplatser i Sverige.
Branschen har sedan länge ställt om till ett mer hållbart flygande. Vi var tidiga att introducera biobränsle. Våra flygplatser är eller är nära att vara helt fossilfria. Forskning inriktas mot bränslesnålare motorer. Rakare flygvägar minskar utsläppen. Vi har till och med ett svenskt bolag, Heart Aerospace, som nu bygger ett elhybridflygplan, som ska provflygas nästa år. Det sker dessutom vid en regional flygplats på Säve i Göteborg.
Det är helt fantastiskt. Men det är inte särskilt känt.
Idag kan alla resenärer själva medverka till att flyga fossilfritt i den egna flygresan. Alla kan köpa till biobränsle när man köper sin flygbiljett. Vissa flygbolag har detta inbakat i biljettpriset redan. Till exempel flyger Västflyg från Trollhättan med ca 40 procent inblandning i alla sina flygningar. Detta behöver vi alla ta efter.
Biobränsle är vägen till fossilfrihet
Flygbranschen har nu uppdaterat sin Färdplan för ett fossilfritt flyg. Målet att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt 2030 är möjligt men det bygger på att alla nu börjar köpa till biobränsle för den egna flygningen. Vi menar att det offentliga behöver gå före. Vi har uppmanat regeringskansli, myndigheter och våra egna kommuner och regioner att alla köpa till biobränsle för alla sina tjänsteresor.
Även här finns det pionjärer som kommuner i Kalmar eller Skellefteå. Där finns ingen flygskam utan alla tjänsteresor med flyg sker där med inblandning av biobränsle.
Om insikten når fram i det offentliga, till företag men också till vanliga medborgare, då är vi övertygade att alla vill bidra till att flyget ställer om hela vägen till fossilfrihet. Men för detta måste vi hjälpas åt. Vi måste sprida kunskapen att det är möjligt att flyga fossilfritt. Det fossilfria biobränslet är dyrare än det traditionella flygbränslet men i takt med att efterfrågan kommer öka, kommer produktionen kunna öka och då faller också priset på biobränslet.
Beskedet att BRA lämnar Bromma är en verklig varningsklocka. Om vi inte börjar flyga igen i Sverige kommer fler linjer försvinna och hela flygnäringen riskerar till slut utarmas. Men samtidigt har vi lösningarna i våra egna händer. Kan öka flygandet och vi kan göra det på ett hållbart sätt.
Köp biobränsle och rädda det svenska flyget. Det är bra för klimatet och det är bra för Sverige.
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser
För mer information och kontakt:
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatser
070-6198877