Flygplatssatsningar helt bortglömda
När regeringen satsar på infrastruktur tillförs stora medel för väg- och järnvägssatsningar men inga extra pengar finns för att säkra finansieringen för landets regionala flygplatser.
Regeringen gör en historisk satsning med en 20 procentig ökning av anslaget för hela infrastruktursektorn. Under den närmaste 12-års perioden ska inte mindre än 1200 miljarder kr satsas för hela trafik- och transportsektorn. Men ur propositionen går det inte att läsa ut några satsningar för landets regionala flygplatser.
Stödet till de regionala flygplatserna utgör idag det minsta anslaget i infrastrukturbudgeten. Det utgör ca 3 promille av hela anslaget. Inte procent utan enskilda promille. Under de senaste åren har de regionala flygplatserna haft en väldigt utsatt ekonomisk situation. Situationen har förvärrats ytterligare när flygbolaget BRA nu ska avveckla sitt eget linjenät i Sverige och bara flyga för SAS.
En statlig utredning har pekat på de regionala flygplatsernas betydelse men också dess utsatthet. Regeringen har ökat anslaget till de regionala flygplatserna med 100 miljoner, vilket vi är mycket tacksamma för. Men den höjningen täcker bara en mindre del av underskotten.
Öka stödet till 75%
Regeringen har också inrättat en ny förordning för utbetalningar av statligt stöd. Den förordningen har pekat ut att det statliga stödet max får vara 75 procent av de faktiska underskotten. Även det välkomnar vi, men regeringen har sedan inte gått vidare och höjt anslaget till en nivå som motsvarar 75 procent av de faktiska underskotten. Det fanns ingen angiven höjning varken i budgetpropositionen för nästa år och inte heller i infrastrukturpropositionen.
Regeringen kan givetvis återkomma och göra enskilda satsningar för de regionala flygplatserna men då det nu inte finns några tydliga viljeyttringar, måste det ses som oroande.
Flygbranschen har varit i ett utsatt läge under lång tid. Detta märks inte minst för de regionala flygplatserna. Sveriges television sände igår flera bra inslag som just beskriver den utsatthet som flygplatserna nu befinner sig i. Se inslaget i Rapport här >
Från 3 till 4 promille
Fortsatt ökat stöd i linje med regeringens tidigare satsning, måste nu komma på plats. Att säkerställa en statlig finansiering som motsvarar 75 procent av underskotten för de regionala flygplatserna, skulle motsvara en ökning från ca 3 promille till ca 4 promille av infrastrukturanslaget. Alltså från 3 till 4 tusendelar.
Agerar inte regeringen vill vi se att riksdagen tillför en satsning för de regionala flygplatserna vid omröstningen nu i december för nästa års statsbudget. Likaså vill vi att riksdagen avkräver regeringen på en tydlig viljeyttring för de regionala flygplatserna, när man röstar om infrastruktursatsningar för de närmaste 12 åren. Vi själva kommer ställa dessa frågor till regeringen.
När nu infrastruktursatsningarna ska öka med 20 procent till över 1200 miljarder kronor, antar vi att de i sammanhanget blygsamma men nödvändiga satsningarna till de regionala flygplatserna också kan bli möjliga.